Czy warto pracować na monitorze 4K?

Czy warto pracować na monitorze 4K? Pytanie nie jest jednoznaczne, ale coraz cześciej zadawane.
Rynek powoli nasyca się monitorami o właśnie takiej rozdzielczości. Nie jest to pełne 4K, bo praktycznie mówimy o standardzie UHD co przekłada się na rodzielczość 3840 x 2140 px. Jednak nawet to pomniejszone 4K sprawia, że można poczuć olbrzymią różnicę w pracy w porównaniu do monitorów…

Read More
Jak często należy kalibrować profesjonalny monitor?

Jak często powinno się kalibrować monitor dla potrzeb graficznych? Zalecenia są takie by to robić przynajmniej raz w miesiącu. Wszystko zależy jednak w dużej mierze od jakości danego monitora. Przyznam się od razu, że mój monitor BenQ z serii SW kalibrowałem 6 miesięcy temu! Czy to oznacza, że niepoprawnie wyświetla kolory? Przekonajmy się…

Read More
Adapter Commlite CM-ENF-E1 PRO – sposób na połączenie obiektywów AF Nikon z bagnetem Sony E [Aktualizacja]

Wielkim plusem aparatów, tzw. bezlusterkowców, jest możliwość podpięcia wszystkich obiektywów świata (no, prawie wszystkich), jeśli tylko posiadamy odpowiednie adaptery. Jest to możliwe m.in. dzięki pozbyciu się komory lustra, czyli skróceniu odległości między tylną soczewką w obiektywie, a płaszczyzną matrycy aparatu fotograficznego.
Niestety większość takich adapterów to konstrukcje pozbawione…

Read More
Czy Capture One wspiera Color Checker?

Czy Capture One wspiera ColorChecker? To pytanie często słyszy się w rozmowach fotografów. Na chwile obecną odpowiedż jest tylko taka, że Colorchecker jest wspierany tylko przez oprogramowanie firmy Adobe. Natomiast program Capture One jest coraz bardziej popularniejszy, stad mniemam, że obsługa Color Checkera pojawi sie w przyszłych edycjach. Mimo, że Capture One wspiera profile ICC.…

Read More
Dziewczyny InPost 2018

  Tej jesieni miałem przyjemność tworzyć wraz z marką InPost charytatywny kalendarz „Dziewczyny InPost – 2018”. Nie tylko dla mnie było to duże i odpowiedzialne wydarzenie. O ile najczęściej fotografuję profesjonalnych modeli to w tym przypadku przed mój obiektyw zawitały osoby, które na co dzień nie mają nic wspólnego z pozowaniem, a dla części uczestników ta…

Read More
Jak poprawić płynność pracy w aplikacji Lightroom?

  W tym wpisie nie będę tylko opisywał jak źle się pracuje w programie – na końcu podam dość użyteczne rozwiązanie, które mam nadzieję, również Wam pomoże sprawić by praca była lżejsza i przyjemniejsza w Lightroomie. Całkiem możliwe, że już w najbliższych dniach (wg plotek) pojawi się odsłona kolejnej wersji programu służącego do wywoływania plików RAW, a…

Read More
45 mm w portrecie? Świetna sprawa. Recenzja obiektywu Tamron SP 45 F/1.8

Kiedy w 2015 roku Tamron wypuścił profesjonalną linie stałek o nazwie SP przeszedłbym obok tego faktu dość obojętnie, bo przecież tego typu konstrukcji jest na rynku dużo: świetne choć kapryśne sigmy czy stałki systemowe. Jednak w tych nowościach dwie rzeczy mnie bardzo zainteresowały: obecność stabilizacji, której próżno szukać w podobnych konstrukcjach oraz nietypowa ogniskowa jednego…

Read More
Strobist – po warsztatach z Rogue

Kilka dni temu zakończyły się XX Targi Film-Video-Foto w Łodzi, podczas których miałem przyjemność prowadzić prelekcje oraz warsztaty „Strobist – Małe znaczy Wielkie”, poświecone praktycznemu stosowaniu systemu akcesoriów marki Rogue, bardzo pomocnych w technice fotografowania zwanej Strobist. Dzięki partnerom Expoimaging oraz Xrite Photo Poland odbyły się dwie edycje warsztatów. Składały się one z części teoretycznej, w której snułem opowieści…

Read More
GFX Show w Krakowie

Dzięki Fujifilm Poland miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu prezentującym najnowszy aparat średnioformatowy, już sławny model GFX 50s. O samym przebiegu spotkania dowiecie się na pewno z komentarzy dostępnych w grupie facebookowej. Mogę potwierdzić, że warto być. Bardzo swobodna atmosfera, rozmowy i co ważne, uczestnicy mieli do dyspozycji nie tylko kilka aparatów GFX, ale również inne modele…

Read More