Blog

Wydarzenia I Tutoriale I Pomoce I Informacje | Nowości

45 mm w portrecie? Świetna sprawa

· Fotografia, Recenzje i testy, Rozważania fotograficzne, Sprzęt fotograficzny

Kiedy w 2015 roku Tamron wypuścił profesjonalną linie stałek o nazwie SP przeszedłbym obok tego faktu dość obojętnie, bo przecież tego typu konstrukcji jest na rynku dużo: świetne choć kapryśne sigmy czy stałki systemowe. Jednak w tych nowościach dwie rzeczy mnie bardzo zainteresowały: obecność stabilizacji, której próżno szukać w podobnych konstrukcjach oraz nietypowa ogniskowa jednego z nich czyli 45 mm. 45 mm to przecież prawie idealnie przekątna pełnej klatki, która dokładnie wynosi 43.3 mm. Czyli mogę nazwać ten model najbardziej standardowym obiektywem dla matryc 36 x 24 mm.

Tak się składa, że w ostatnich tygodniach otrzymałem do testów jeden egzemplarz obiektywu Tamron SP 45 mm F/1.8 Di VC USD. Okres wypożyczenia tego obiektywu przypadł na dość gorący okres w moim życiu, gdyż miałem zaplanowanych kilka sesji w Warszawie. Stwierdziłem, że to dobry czas na przetestowanie tego instrumentu optycznego.

Krzysztof Kwiatkowski, aktor. Foto: Piotr Piątek / www.piotrpiatek.com

muse: Krzysztof Kwiatkowski, stylist: Krystian Sierszyński, mua: Alicja Kwiatkowska, hair: Przemek Smoliński, session manager: Idalia Baryła photo: Piotr Piątek, location: Club Teatr Mały.

Bardzo często fotografuję ludzi.
Do sesji portretowych i sesji w klimacie modowym przeważnie używam Read more

Po warsztatach z Rogue

· Fotografia, Szkolenia, Warsztat

Kilka dni temu zakończyły się XX Targi Film-Video-Foto w Łodzi, podczas których miałem przyjemność prowadzić prelekcje oraz warsztaty „Strobist – Małe znaczy Wielkie”, poświecone praktycznemu stosowaniu systemu akcesoriów marki Rogue, bardzo pomocnych w technice fotografowania zwanej Strobist. Dzięki partnerom Expoimaging oraz Xrite Photo Poland odbyły się dwie edycje warsztatów. Składały się one z części teoretycznej, w której snułem opowieści o swoich przygodach fotograficznych z udziałem tej techniki oraz części praktycznej, która odbyła w strefie prezentacyjnej na stoisku X-rite, Rogue, Rotolight i BenQ.
Mam nadzieję, że te warsztaty oraz rozmowy z innymi fotografami zaowocują u wielu z Was nowymi pomysłami, jak łatwo i sprytnie wykorzystać światło reporterskich lamp systemowych do stworzenia efektów znanych z profesjonalnego studia fotograficznego.

Moim skromnym zdaniem są to akcesoria, które powinny być nieodłącznym elementem wyposażenia fotografa strobisty. Dzięki modyfikacji charakteru światła z reporterskiej lampy błyskowej, pozwalają nie tylko stworzyć zdjęcia, które swoim klimatem oddają najprostszy rodzaj światła, jakie możemy użyć w portrecie, czyli światło zastane (np. wpadające przez okna), ale można je z powodzeniem stosować do tworzenia zdjęć o bardziej skomplikowanym układzie świetlnym. A takich scen nie brakuje w kreowaniu zdjęć wykorzystywanych choćby w reklamie. Wielkim plusem tego systemu jest fakt, że Rogue’a możemy zabrać ze sobą dosłownie wszędzie.
Zresztą zobaczcie sami, wszystkie poniższe zdjęcia powstały podczas w/w warsztatów, które prowadziłem.

model: Olga Sokolova / Rogue FVF 2017

Przykład zastosowania tylko jednego źródła światła (lampa reporterska) z nasadką Rogue FlashBender 2 /Large/ i założonym dyfuzorem. Model: Olga Sokolova, foto: Piotr Piątek / www.piotrpiatek.com

Read more

GFX Show w Krakowie

· Fotografia, Rozważania fotograficzne, Warsztat

Dzięki Fujifilm Poland miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu prezentującym najnowszy aparat średnioformatowy, już sławny model GFX 50s.

O samym przebiegu spotkania dowiecie się na pewno z komentarzy dostępnych w grupie facebookowej. Mogę potwierdzić, że warto być. Bardzo swobodna atmosfera, rozmowy i co ważne, uczestnicy mieli do dyspozycji nie tylko kilka aparatów GFX, ale również inne modele Fuji włącznie z flagowym X-T2. Dlatego samo spotkania może być ciekawe dla osób, które nawet nie myślą o średnim formacie.

Wróćmy jednak do naszego głównego bohatera, czyli Fuji GFX 50s. Moje pierwsze wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Zgrabny, niezbyt duży, dobrze wyważony. Design dokładnie taki jakiego spodziewamy się po Fuji. Jednak w tym przypadku aparat może wyglądać dość niepozornie, co jest zaletą, kiedy fotografujemy w miejscu w którym nie chcemy wzbudzać zbytniego „chwalenia” się aparatem. Wracając do wagi, po spotkaniu mam ciągle wrażenie, ze mój Nikon D800e, waży znacznie więcej.
Na codzień nie mam kontaktu z aparatami marki Fuji, ale tutaj ciekawy przypadek, o ile menu fuji jest dla mnie nie do końca przejrzyste z uwagi na mnogość opcji, to już fotografowanie korpusem GFX było jakby prostsze i bardziej intuicyjne. Wrażenie nowicjusza? Może ;).

Podczas spotkania cała grupa miała do dyspozycji dwie modelki (Karolina Pytlik i Joanna Uznańska) z którymi od razu wyruszyliśmy w plener. Poniżej załączam kilka najzwyklejszych ujęć jakie wykonałem podczas spotkania.  Pod każdym zdjęciem jest link do pobrania pliku RAW. Dzięki temu sami możecie zobaczyć jak wygląda obrazek z tego korpusu oraz co można z nim zrobić w programie do edycji. Jeśli chodzi o zamieszczone tutaj podglądy to zostały one wywołane w programie Lightroom (wersja CC 2015.9 – rozpoznaje pliki RAW z GFXa). Jedyna zmiana to profil uzyskany z Color Checkera oraz lekkie podniesienie ekspozycji i zmiana balansu bieli.

RAW

Read more

Strobist – Małe znaczy Wielkie

· Bez kategorii, Fotografia, Szkolenia, Warsztat

Wraz z firmą ExpoImaging zapraszam na dwu i półgodzinne autorskie warsztaty, które poprowadzę w piątek i sobotę na targach Film-Video-Foto w Łodzi.
Na spotkaniu przybliżę fotografowanie przy użyciu małych lamp systemowych oraz technikę zwaną „strobist”.
Warsztaty dedykowane są początkującym, jak i bardziej zaawansowanym fotografom, którzy dowiedzą się jak technika ta może pomóc im przy realizacji komercyjnych sesji zdjęciowych.

Warsztaty bezpłatne, ale wymagana jest rejestracja: LINK

Czy warto pracować na monitorze 4K?

· Bez kategorii, color, Film, Fotografia, Rozważania fotograficzne

Pytanie nie jest jednoznaczne, ale coraz cześciej zadawane.
Rynek powoli nasyca się monitorami o właśnie takiej rozdzielczości. Nie jest to pełne 4K, bo praktycznie mówimy o standardzie UHD co przekłada się na rodzielczość 3840 x 2140 px. Jednak nawet to pomniejszone 4K sprawia, że można poczuć olbrzymią różnicę w pracy w porównaniu do monitorów jakie są obecnie standardem na rynku czyli full HD.
Od kilku tygodni użytkuje taki monitor, zaprojektowany specjalnie dla fotografów, jest to model firmy BenQ o symbolu SW320. Ma on nie tylko wspomnianą rozdzielczość UHD, ale posiada wszystko to co powinno być standardem w pracy profesjonalisty (kalibracja sprzętowa, IPS, 99% Adobe RGB).
Dodatkowo monitor obsługuje tryb HDR10, co powinno szczególnie zainteresować osoby pracujące z filmem.

Dzisiaj porzucę tematy techniczne, a postaram się odpowiedzieć na pytanie czy warto pracować w tak dużej przestrzeni.
Te kilka tygodni obcowania i pracy w rodzielczości UHD spowodowały, że postanowiłem podzielić się własnymi obserwacjami. Stworzyłem nowy film w którym chciałem ukazać jak pracuje się w tak dużej przestrzeni jaką jest UHD, porównując ją do mniejszej rozdzielczości. Film przygotowałem porównując przestrzeń roboczą monitora BenQ SW320 do monitora, który towarzyszył mi przez ostatnie miesiące, czyli modelu SW2700PT, posiadającego rozdzielczość 2560 x 1440 px.

Temat jest dość uniwersalny, dlatego treść tego filmu zaciekawi wszystkich, którzy zastanawiają się, czy warto przejść na monitor o rozdzielczości UHD. Zapraszam

Podzielcie się waszymi opiniami na ten temat.

Touch – short film

· Color Grading, Film, Portret · , , , ,

Touch from Piotr Piatek on Vimeo.

model: Caro Niemiec
assist: Natalia Kaleta
photo&color: Piotr Piątek / piotrpiatek.com
music: lost tenebras lux / Atmostra by Jonathan Ochmann and Zdravko Djordjevic / bubaproducer.com/atmostra/atmostra2.html

Wrażenia po roku użytkowania BenQ SW2700PT

· Bez kategorii, color, Fotografia, Praca, Publikacje, Warsztat · , , , , , , , , , , , , ,

Minął rok odkąd pracuje na monitorze marki BenQ. To model SW2700PT przeznaczony dla fotografików i choć nie jest oferowany jako super profesjonalny to posiada wszystko co fotografowi powinno wystarczyć, m.in 10 bitową matrycę IPS z pokryciem w 99% przestrzeni kolorów AdobeRGB oraz możliwość kalibracji sprzętowej.

Praca nad montażem i koloryzacją recenzji w programie Davinci Resolve 12.5

Praca nad montażem i koloryzacją recenzji w programie Davinci Resolve 12.5

Co ważne monitor posiada przekątną 27 cali i rozdzielczość QHD tj. 2560 x 1440 px, takie parametry zdecydowanie zapewniają wygodniejszą prace w programach graficznych. Jego atrakcyjna cena oraz powyższe cechy spowodowały, iż stałem się posiadaczem tego monitora.

Nie powiem, że nie miałem obaw związanych z jego zakupem, szczególnie na naszym podwórku w której królują dwie marki NEC i EIZO a wszystko inne traktowane jest z przymrużeniem oka.

Jednak jak wykazała moja recenzja, jaką opublikowałem rok temu, monitor ten działa tak jak powinien i producent stanął na wysokości zadania oferując rozsądnie wyceniony monitor o dobrych parametrach. Nawet brak równomierności podświetlenia nie jest jakimś gigantycznym problemem w codziennej pracy fotografa.

A jak wygląda teraz jakość tego monitora i parametry jego matrycy po roku jego użytkowania?

Zapraszam do obejrzenia tego krótkiego filmu, w którym sprawdzimy jego aktualny stan.

A jak ten monitor sprawdza się u Was? Wyniki Waszych kalibracji mile widziane 🙂 Podzielcie się komentarzem.

Efektywny workflow okiem eksperta

· Fotografia, Praca, Publikacje, Szkolenia, Warsztat · , , , , , , , , , , , , ,
Efektywny workflow okiem eksperta

Efektywny workflow okiem eksperta – Publikacja na łamach fotopolis.pl

 

Jaki jest Twój przepływ pracy, czyli tzw. workflow? Co zyskujesz dzięki niemu? Chcesz w nim coś zmienić?

Dzięki partnerowi firmie X-rite, ukazał się na łamach portalu Fotopolis.pl artykuł napisany przeze mnie, a poświęcony w całości mojemu przepływowi pracy.

LINK: Efektywny workflow okiem eksperta

Komercyjna Fotografia Portretowa – kolejne warsztaty z moim udziałem

· Beauty, Bez kategorii, Fotografia, Portret, Praca, Szkolenia, Warsztat

W ramach Targów FILM VIDEO FOTO, które rozpoczynają się już 7 kwietnia br. w Łodzi, jako X-rite Coloratti mam przyjemność wspierać wszystkich Was swoim fotograficznym doświadczeniem.

Komercyjna Fotografia Portretowa

Komercyjna Fotografia Portretowa – Warsztaty podczas targów w Łodzi

 

Poza autorskimi wykładami z zarządzania barwą dla fotografów mam przyjemność prowadzić m.in warsztaty z cyklu „Komercyjna Fotografia Portretowa – warsztat z warsztatu Piotra Piątka”

Krótko i na temat: Warsztaty będą trwać ponad 2 godziny. Po teoretycznym omówieniu tematu wraz z doświadczoną modelką stworzymy przykładową fotografię, którą z założenia moglibyśmy wykorzystać w reklamie dla komercyjnego kienta. Po wykonaniu zdjęć zajmiemy się wstepną edycją takiej fotografii – pokażę jak wstępnie wywołać taki plik zdjęciowy (omawiając również korekcję kolorów) dla dalszych, zaawansowanych prac retuszerskich.
Co ważne? Podczas warsztatów każdy z uczestników będzie mógł wykonać własne fotografie!

 

Zimowy zlot Tatromaniaków 2016

· Krajobraz, Praca, Rozważania fotograficzne, Szkolenia, Warsztat · , , ,
Zimowy zlot Tatromaniaków 2016

Świnica – Zimowy zlot Tatromaniaków 2016

 

Inspirujący weekend!

Piszę jeszcze na świeżo, tuż po powrocie z Zimowego Zlotu Tatromaniaka.
Wraz z kolegami po fachu (Paweł Dudka-Szambonur i Marcin Kęsek) miałem przyjemność prowadzić zajęcia fotograficzne dla uczestników zlotu. Nie wiem czy już mogę podsumowywać ten czas, ale na pewno było niesamowicie. Poznałem mnóstwo fajnych ludzi, ludzi bardzo różnych, ale których łączy po prostu czysta miłość do gór. 🙂
Mam taką cichą nadzieję, że i ja swoją osobą, a bardziej wiedzą mogłem być im przydatny i te kilka godzin zajęć warsztatowych stanie się dla uczestników przydatne w rozwoju pasji fotograficznej.

No właśnie – Fotografia.
Pogoda nas nie rozpieszczała, a same Tatry przez cały ten czas skrywały swoje piękno pod grubą warstwą chmur i gęstych mgieł. No cóż, wiem nie od dziś, że do gór trzeba być cierpliwym. Ale też możemy się cieszyć, iż wszystko jeszcze przed nami 😉

Moja cześć warsztatów dotyczyła elementów związanych z szeroko pojmowaną obróbką zdjęć. Postanowiłem na konkretnym przykładzie użycia programu do obróbki plików RAW ( w tym przypadku oprogramowanie Lightroom) pokazać jak świadome korzystanie z funkcji oprogramowania może znacząco podnieść estetykę naszych zdjęć, ale przede wszystkim pozwala znaleźć swój własny indywidualny styl fotograficzny.

Dla wiele osób, które rozpoczynają swoja przygodę z fotografią, obróbka zdjęć jest często pomijana. Może posiadają przeświadczenie, że jest to zabieg trudny ale też nie mający nic wspólnego z „prawdziwą” fotografią. Nic bardziej mylnego. Uważam, że umiejętność prawidłowej korekty zdjęć jest też powodem do świadomego rozwoju własnego warsztatu fotograficznego.

Dla mnie cyfrowa obróbka zdjęć jest tym samym czym kiedyś był proces wywoływania zdjęć metodami tradycyjnymi w ciemni fotograficznej. Zmieniły się czasy, zmieniły się narzędzia. I tak jak kiedyś w ciemni, tak w chwili obecnej wykonując postprodukcje zdjęć w programie graficznym staram się oddać moje własną interpretacje sceny jaką sfotografowałem.

Jako kontrę, opublikuję jeszcze wersję zdjęcia prosto z aparatu, czyli taką przed importem do lightroom’a:

Zimowy zlot Tatromaniaków 2016

Świnica, kadr przed obróbką – Zimowy zlot Tatromaniaków 2016

 

[AKTUALIZACJA]

Jak wspomniałem, zajęcia prowadziłem na przykładzie oprogramowanie Adobe Lightroom (wersja 6/CC). Jest to bardzo dobry program służący do obróbki głównie plików RAW, ale może on mieć jedną ważną wadę dla niektórych osób – jest płatny.
Z tego też powodu postaram się przygotować krótki artykuł na temat podobnego programu, ale jednak bezpłatnego!!! Zapraszam już wkrótce.

 

Szczególne podziękowania dla Krzysztofa za zaproszenie!